انجمن علمی ریاضی دانشگاه خوانسار

۱ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است

محقق دانشگاه کورنل نیویورک یک الگوریتم ریاضی را طراحی کرده که می‌تواند ۱۰ هزار نقطه جورچین را ظرف ۲۴ ساعت تکمیل کند.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اندرو گالاگهر در حالی این الگوریتم را طراحی کرده که در شرکت عکاسی کوداک مشغول کار بوده است.

این الگوریتم با تقلید از شیوه حل جورچین توسط انسانها توانسته رکورد سال پیش ۳۳۰۰ تکه را بشکند.

این برنامه همچنین می‌تواند چندین جورچین را در حالی که با هم ترکیب شده‌اند، در یک زمان حل کرده و حتی برای کنار هم چیدن اسناد تکه‌تکه شده و مصنوعات باستان شناسی مورد استفاده قرار گیرد.

برخلاف دیگر نرم‌افزارها که تنها به تحلیل لبه‌های قطعات می‌پردازند، الگوریتم گالاگهر به چگونگی گسترش طرحهای رنگی در میان قطعات نگاه می‌کند. برای مثال اگر یک قطعه از قطعه سمت چپ یا راست روشنتر باشد، احتمالا این قطعه از سمت روشن در کنار قطعه روشنتر و از سمت تیره در کنار قطعه تیره‌تر قرار خواهد گرفت.

البته این الگوریتم اکنون تنها با جورچینهای دارای قطعات مربع کار کرده که حل آنها به دلیل شکل غیرقابل حل آنها بسیار مشکل است. این برنانه به محاسبه یک امتیاز برای هر جفت پرداخته و از این جفتها برای جمع‌کردن تمام جورچین استفاده می‌کند.

این برنامه ابتدا با دو قطعه آغاز شده که بهترین هم‌نشینی را با هم دارند، سپس دو قطعه بعدی وارد شده و همینطور ادامه پیدا می‌کند اما این قطعات حتما با هم مجاور نیستند که به الگوریتم اجازه کار در بخشهای مختلف جورچین را بصورت یکباره می‌دهد.

شیوه‌های پیشین تنها قادر بر کار بر روی یک بخش بوده که شناسایی اشتباهات را در آن سخت می‌کرد. این سیستم قرار است در نشست ماه جاری دیدگاه رایانه و تشخیص الگو در رودآیلند ارائه شود.

گالانگهر به جز حل جورچین از عناصر الگوریتم خود برای ورود به رقابت تکه‌تکه دارپا در سال گذشته نیز استفاده کرده بود که در آن شرکت‌کنندگان باید یک مجموعه اسناد تکه‌تکه را در کنار هم قرار می‌دادند. تلاش وی در میان شرکت‌کنندگان در جایگاه هفدهم قرار گرفت که گالانگهر دلیل آنرا دیجیتالی بودن تصاویر و عملکرد سخت آنها با الگوریتم وی عنوان کرده بود.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ آبان ۹۴ ، ۱۷:۳۴
انجمن ریاضی دانشکده ریاضی خوانسار